وبلاگ حقوقی شعیب نظری

نکات کلیدی و مهم دروس رشته حقوق

وبلاگ حقوقی شعیب نظری

نکات کلیدی و مهم دروس رشته حقوق

جزوه متون فقه ۱ شعیب نظری (قسمت سوم )

جمعه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۵ ب.ظ

 بررسی وضعیت عقود معین و غیر معین در فقه اسلامی و دلایل قائلین به هر یک از این نظریات است.

مفاهیم کلیدی:

  • عقد معین: عقدی است که در متون دینی نامگذاری شده و احکام خاصی برای آن بیان شده است.
  • عقد غیر معین: عقدی است که در متون دینی نامگذاری نشده و احکام آن بر اساس قواعد کلی استنباط می‌شود.
  • اصل امضاء: به این معناست که شرع بسیاری از معاملات رایج مردم را تأیید کرده است.
  • ممضی: چیزی است که شرع آن را تأیید کرده است.

خلاصه استدلال طرفداران عقود معین:

  • شارع به تعداد محدودی از عقود توجه کرده است.
  • عقودی که در زمان پیامبر وجود نداشتند، مورد توجه شارع قرار نگرفته‌اند.
  • بنابراین، عقود جدیدی که پس از زمان پیامبر پدید آمده‌اند، عقد محسوب نمی‌شوند.

خلاصه استدلال طرفداران اصل امضاء:

  • شرع بسیاری از معاملات رایج مردم را تأیید کرده است.
  • مهم‌ترین هدف شرع در امضای معاملات، جلوگیری از معاملات ربوی، غرری و جهالی بوده است.
  • اگر یک معامله به این موارد منجر نشود، معمولاً مورد تأیید شرع است.
  • عقود جدیدی که شرایط شرعی را رعایت کنند، می‌توانند به عنوان عقد تلقی شوند.

تفاوت اصلی دو نظر:

  • طرفداران عقود معین: معتقدند که تنها عقود نام‌برده شده در متون دینی معتبر هستند.
  • طرفداران اصل امضاء: معتقدند که شرع بسیاری از معاملات رایج را تأیید کرده است و عقود جدیدی که شرایط شرعی را رعایت کنند، نیز معتبر هستند.

نتیجه‌گیری:

  • بحث درباره عقود معین و غیر معین یکی از مباحث پیچیده فقه اسلامی است.
  • هر دو نظر طرفداران عقود معین و طرفداران اصل امضاء دارای دلایل و استدلال‌هایی هستند.
  • در عمل، قضات و فقها با توجه به شرایط هر مورد و با استفاده از قواعد کلی فقه، تصمیم‌گیری می‌کنند.
  • امروزه، با توجه به پیچیدگی معاملات، رویکرد اصل امضاء بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

نکات قابل توجه:

  • این بحث صرفاً یک خلاصه از مباحث پیچیده فقهی است و برای درک کامل آن، نیاز به مطالعه منابع تخصصی‌تر است.
  • در فقه اسلامی، اجتهاد نقش بسیار مهمی دارد و فقها با توجه به شرایط زمان و مکان، فتواهای مختلفی می‌دهند.

تحلیل عمیق شکل معاملات از دیدگاه حقوق موضوعه و شریعت


  • حقوق موضوعه: بر اصل آزادی قراردادها تأکید دارد و به طور کلی به شکل خاصی برای انعقاد قراردادها نیاز ندارد.
  • شریعت: به ویژه در فقه اسلامی، به برخی تشریفات خاص برای برخی عقود تأکید دارد.

مقایسه دو دیدگاه:

ویژگی حقوق موضوعه شریعت
اهمیت شکل کم اهمیت در برخی موارد اهمیت دارد
اصل حاکم آزادی قراردادها شرع و احکام دینی
ملاک صحت عقد اراده طرفین اراده طرفین به علاوه شرایط و تشریفات خاص
مثال بیع، اجاره، شرکت بیع، اجاره، نکاح، وکالت

نکات کلیدی:

  • اصل آزادی قراردادها: در حقوق موضوعه، اصل بر این است که طرفین قرارداد می‌توانند هرگونه قراردادی را منعقد کنند، مگر اینکه قانون آن را منع کرده باشد.
  • عقود تشریفاتی: در برخی موارد، قانون برای انعقاد قرارداد، تشریفات خاصی را پیش‌بینی کرده است.
  • تفاوت با شریعت: در شریعت، برخی عقود دارای تشریفات خاص هستند و انعقاد آن‌ها بدون رعایت این تشریفات صحیح نیست.
  • تطور تاریخی: در طول تاریخ، دیدگاه‌ها درباره شکل معاملات تغییر کرده است و به سمت آزادی بیشتر پیش رفته است.

دلایل تفاوت دو دیدگاه:

  • ماهیت حقوق موضوعه و شریعت: حقوق موضوعه بیشتر بر اساس عقل و تجربه انسان‌ها شکل گرفته است، در حالی که شریعت بر اساس وحی و دستورات الهی است.
  • اهداف مختلف: حقوق موضوعه به دنبال ایجاد نظم و امنیت در روابط اجتماعی است، در حالی که شریعت علاوه بر این، به دنبال تحقق عدالت و کمال انسان است.
  • تغییرات اجتماعی: با تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی، نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتر در قراردادها احساس شد و این امر منجر به کاهش تشریفات در حقوق موضوعه شد.

اهمیت موضوع:

  • درک تفاوت بین شکل معاملات در حقوق موضوعه و شریعت برای حقوقدانان، قضات و فعالان اقتصادی بسیار مهم است.
  • این تفاوت‌ها می‌تواند بر تفسیر قراردادها و حل اختلافات حقوقی تأثیرگذار باشد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی