وبلاگ حقوقی شعیب نظری

نکات کلیدی و مهم دروس رشته حقوق

وبلاگ حقوقی شعیب نظری

نکات کلیدی و مهم دروس رشته حقوق

نکات مهم در باب ورشکستگی (بخش سوم)

چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱ ق.ظ

نکته 31: تفاوت میان ورشکستگی و اعسار:

الف-در ورشکستگی تاجر ورشکسته پس از صدور حکم  حق دخالت در امور مالی خود را ندارد اما در مقررات اعسار چنین ممنوعیتی در مورد فرد معسر وجود ندارد .

ب-در دعوای اعسار هر یک ازطلبکاران می توانند علیه معسر بصورت انفرادی اقامه دعوا کنند اما در ورشکستگی با توجه به اصل تساوی حقوق طلبکاران  دعوای انفرادی انان علیه تاجر ورشکسته پذیرفته نخواهد شد .

ج- حکم ورشکستگی مطلق است  اما حکم اعساز جنیه نسبی دارد .

نکته 32: آثار دادخواست اعسار

الف- معافیت از پرداخت هزینه  دادرسی

ب- رهایی از بازداشت بر اساس ماده 2قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

نکته 33:شرایط صدور حکم ورشکستگی بر اساس ماده 412 قانون تجارت :

الف- تاجر بودن

ب- متوقف بودن

نکته 34: اگر شخصی در سابق به کار تجاری پرداخته باشد ولی در حال حاضر فعالیت تجاری نداشته باشد و بدهی های او مربوط به زمان تاجر بودن باشد می توان این شخص را ورشکست محسوب نمود چراکه در غیر اینصورت از لحاظ عملی مشکلات زیادی ایجاد خواهد گردید .

نکته 35:افرادی که به نمایندگی و وکالت دیگری تجارت می کنند مشمول احکام ورشکستگی قرار نمی گیرند بلکه ورشکستگی تنها برای موکل است .

نکته 36:اشخاص محجور حق تجارت ندارند بنابراین ورشکست هم نمی شوند اما در قانون امور حسبی  محجورین ممیز می توانند با اجازه قیم یا ولی خود به امر تجارت اشتغال ورزند و صدور حکم ورشکستگی در این مورد اکان پذیر است .

نکته 37:بر اساس قسمت دوم ماده 412حکم ورشکستگی تاجری را که حین الفوت در حال توقف بوده تا یکسال بعد از مرگ او نیزمی توان صادر نمود بنابراین مرگ مانع صدور حکم ورشکستگی نیست .

 

 

 

نکته 38:در صورت فوت تاجر این افراد می توانند تقاضای صدور حکم ورشکستگی نمایند :

الف-طلبکاران

ب-ورثه

ج-دادستان

نکته 39:شرکت های دولتی  را به دلیل اینکه از حمایت های دولتی برخوردار هستند را نمی توان ورشکست اعلام کرد همچنین شرکت های دولتی چون خدمات عمومی ارائه می دهند و این خدمات تعطیل بردار نیستند شامل حکم ورشکستگی نخواهند شد .

نکته 40:مؤسسات و تشکیلات غیر تجاری مشمول مقررات ورشکستگی نیم گردند اعم از اینکه هدف از تشکیل این موسسات  کسب سود و منفعت باشد یا خیر .

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی