وبلاگ حقوقی شعیب نظری

نکات کلیدی و مهم دروس رشته حقوق

وبلاگ حقوقی شعیب نظری

نکات کلیدی و مهم دروس رشته حقوق

۳۴ مطلب در مرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

الفصل الثانی:

  فی عقد البیع و آدابه.

-و هو الایجاب و القبول الدالان علی نقل الملک بعوض معلوم.

تعریف عقد بیع و بررسی اشکالات وارد بر آن

تعریف کلاسیک عقد بیع

تعریف کلاسیک از عقد بیع، بر انتقال مالکیت یک شیء (مبیع) در مقابل عوضی معلوم (ثمن) تاکید دارد. این تعریف، بیع را به عنوان یک عقد معوض

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۳ ، ۱۲:۵۱
شعیب نظری

مفهوم "متاجر" در ادبیات فقهی و تطبیق آن با حقوق مدنی

مقدمه:

واژه "متاجر" ریشه در ادبیات فقهی دارد و به طور کلی به مبادلات کالا و خدمات اشاره می‌کند. با این حال، کاربرد این واژه در فقه و حقوق مدنی تفاوت‌هایی داشته است. در این نوشتار، به بررسی دقیق‌تر مفهوم متاجر و تطبیق آن با اصطلاحات حقوقی معاصر خواهیم پرداخت.

متاجر در فقه اسلامی:

در فقه اسلامی، واژه "متاجر" به معنای کلیه معاملات و مبادلات است و نه صرفاً به عقد بیع محدود می‌شود. با این حال، با توجه به اهمیت عقد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۳ ، ۱۲:۳۸
شعیب نظری

 بررسی وضعیت عقود معین و غیر معین در فقه اسلامی و دلایل قائلین به هر یک از این نظریات است.

مفاهیم کلیدی:

  • عقد معین: عقدی است که در متون دینی نامگذاری شده و احکام خاصی برای آن بیان شده است.
  • عقد غیر معین: عقدی است که در متون دینی نامگذاری نشده و احکام آن بر اساس قواعد کلی استنباط می‌شود.
  • اصل امضاء: به این معناست که شرع بسیاری از معاملات رایج مردم را تأیید کرده است.
  • ممضی: چیزی است که شرع آن را تأیید کرده است.

خلاصه استدلال طرفداران عقود معین:

  • شارع به تعداد محدودی از عقود
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۳ ، ۱۲:۲۵
شعیب نظری


  • عقد: توافقی بین دو یا چند طرف است که بر اساس آن تعهداتی متقابل ایجاد می‌شود.
  • ایقاع: عملی حقوقی است که توسط یک طرف انجام می‌شود و به اراده طرف مقابل نیازی ندارد.
  • سرایت جواز: به این معنی است که هر یک از طرفین عقد می‌تواند آن را فسخ کند، مگر اینکه عقد لازم باشد.
  • قصد و اراده: قصد و اراده دو عنصر اساسی در تشکیل عقد و ایقاع
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۳ ، ۱۲:۲۰
شعیب نظری

فقه چیست؟

فقه یعنی دانستن احکام شرعی. به عبارت ساده‌تر، فقه به ما می‌گوید که در دین اسلام چه کارهایی واجب، حرام، مستحب یا مکروه است. مثلاً اینکه نماز خواندن واجب است یا اینکه دروغ گفتن حرام است.

موضوعات فقه چیست؟

موضوعات فقه همه کارهایی است که انسان انجام می‌دهد. مثلاً نماز خواندن، روزه گرفتن، ازدواج کردن، خرید و فروش کردن و ... . فقه به ما می‌گوید که 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۳ ، ۱۲:۱۴
شعیب نظری

ایقاع یکی از مفاهیم بنیادین در حقوق مدنی است که به اعمالی گفته می‌شود که با اراده یک‌جانبه یک شخص صورت می‌گیرد و برای ایجاد، تغییر یا انقضای یک رابطه حقوقی کافی است. به عبارت دیگر، ایقاع نیازی به توافق دو طرف ندارد و صرف اراده یک نفر برای تحقق آن کافی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۰۳ ، ۱۰:۰۵
شعیب نظری

ابراء در حقوق مدنی به معنای چشم‌پوشی اختیاری طلبکار از طلب خود نسبت به شخص یا اشخاص دیگر است. این عمل حقوقی یک‌جانبه (ایقاع) است و احتیاج به رضایت مدیون ندارد. ابراء در واقع نوعی بخشش است که طلبکار به مدیون می‌کند و باعث سقوط دین می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۰۳ ، ۰۹:۵۹
شعیب نظری

نقش اراده طرفین در سقوط تعهد

سقوط تعهد به معنای از بین رفتن یک تعهد حقوقی است. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، اراده طرفین قرارداد است.

اراده طرفین به عنوان عامل اصلی سقوط تعهد

  • ابراء: یکی از رایج‌ترین روش‌های سقوط تعهد، ابراء است. در ابراء،
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۰۳ ، ۰۹:۵۳
شعیب نظری

آثار سقوط تعهد بر ضمانت‌های تعهد

سقوط تعهد، به معنای از بین رفتن تعهد اصلی است. این سوال که "سقوط تعهد چه تأثیری بر ضمانت‌های تعهد دارد؟" از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا ضمانت‌ها معمولاً برای تضمین اجرای تعهد اصلی ایجاد می‌شوند.

قاعده کلی:

  • سقوط تعهد اصلی، به طور معمول به معنای سقوط ضمانت‌های مرتبط با آن تعهد است.

دلیل این قاعده:

  • تبعی بودن ضمانت‌ها: ضمانت‌ها به عنوان یک ابزار مکمل
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۰۳ ، ۰۹:۴۵
شعیب نظری

تفاوت بین سقوط تعهد و انفساخ قرارداد

در حقوق مدنی، هر دو مفهوم سقوط تعهد و انفساخ قرارداد به پایان یافتن یک رابطه حقوقی منجر می‌شوند، اما تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد.

سقوط تعهد

  • تعریف: سقوط تعهد به معنای از بین رفتن یک تعهد خاص و مشخص 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۰۳ ، ۰۹:۴۱
شعیب نظری